Dagbok 2015

Förstasida   Dagbok   Jag   Båten   Installerad utrustning   Tänkt utrustning   Planerad rutt

Dagbok Juni 2014 och äldre   Dagbok Juli 2014 till December 2014   Dagbok 2016  

Löpande anteckningar om allt möjligt och omöjligt.


2015-10-03 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag lämna Herdla på morgonen utan några kostigheter. Jag hade hittat ett ställe som skulle kunna fylla min gasoltub. Den typen av tub som jag har finns inte i Norge, men när jag var i kontakt med denna firma så sa de att det inte skulle vara något problem att fylla min tub. Jag hade också på sjökortet hittat en småbåtshamn, Hordvikshamn, som bara ligger 2 km från firman. Denna ligger lite nordost om Bergen. Men där skulle bara finns personal fram till 15.00. Nu är det bara 12,5 M mellan Herdla och Hordvikshamn, så det skulle inte vara något problem. Jag prova att segla men det gick för långsamt, så motorn fick också hjälpa till. Efter att jag kört en timmes tid så börja jag höra något konstigt ljud från motorn. Det hördes lite mer i 1 s och sen avtog det lite i 1 s. Jag lyckades lokalisera det till propeller eller backslag, men kunde inte hitta något fel. Den sista ¼ delen av sträcka var krokigt så jag tog ner seglen för att slippa klydda med dom. När jag hade 2,5 M kvar så upphörde plötsligt ljudet. Skönt, men jag han bara tänka det innan jag märke att jag tappa fart. Jag hade ingen drivning framåt. Stängde av motorn och satte snabbt segel. Fick kryssa en del men kom ändå i god till Hordvikshamn. Jag seglar ofta in till bryggan i hamnen, så det var inget kontigt att göra det här. Under resan (medan motorn fortfarande fungera) hade jag tagit fram den tomma gasoltuben, så nu var det bara att montera cykeln och ge sig iväg. Jag får erkänna att det var inte helt lätt att cykla med en 10 kg gasoltub. När jag väl kom till firman visa det sig att tuben var för gammal, dom fick inte lov att fylla den. Jag fick köpa en ny tub och en adapter så att jag kan använda den. Denna tub var ännu besvärligare att köra. Den hade samma storlek men den vägde 10 kg mer.
Det var inga konstigheter att segla ut från hamnen. När jag kom till Strusshamn var där vind långt in i viken men de sista 100 m var den mycket svag. Dessa tog 45 minuter och då drog jag mej längs bryggan de sista 40 metrarna.
Jag prata med min bror och han förslog att jag skulle göra ett fäste till min utombordare så jag kunde använda den i sådana situationer. Fick varit upp till byggvaruhuset och köpt en bräda. Av denna snickra jag ett fäste till utombordsmotorn. När jag lämna hamnen fick jag användning för motorn. Under dagen var det gick seglingen bra men på en sträcka var där ingen vind. Starta utombordaren och körde. Mötte ett fartyg som gav den del svalvågor. Då hamna motorn i luften och detta gjorde att kylvattenpumpen gick sönder.
När jag kom ner till viken där Fitjar ligger så var det helt mörkt. På plottern såg jag att där finns ett grund mitt i viken och att där är ett märke på det men inget ljus. Jag kunde nästan sträck men fick göra ett slag. Hade startat radarn så jag kunde se kustlinjen. Plottern visar också det men det är bra att ha en extra källa. Hamnguiden visa att det inte var någon hamn utan bara några bryggor som låg i viken och att den ena var vinklad längst ut. Men den sa inget om den var belyst. Jag hitta en brygga med en lampa längs ut på nocken och den verka att vara vinklad, så jag satsa på den. När jag närma mej nocken med lampan tyckte jag att där verka vara något som skymde den precis vid vattenytan. Jag hade vid detta laget rullat in genuan och segla bara på den revade storen men låg högt i vind. Det jag skymta var en pirarm från andra hållet. Tyvärr var den mitt i den linje som jag tänkt segla och jag låg redan så högt i vind så kunde inte gå högre för att komma runt den. Bara att slå två gånger. Väl innanför fanns där flytbryggor men de låg inte på det sättet som hamnguiden visa. Fel hamn. Men här fanns en ledig plats som jag förtöjd vid och övernatta. Dagen efter när det ljusnat såg jag att den bryggan som jag skulle lagt mej vid låg 0.25 M åt öster. Jag segla dit.
Jag låg kvar i Fitjar några dagar och vänta på rätt vind. Det utloppet från viken som jag skulle ta är smalt och ganska krokigt med många skär runt om. Jag ville inte ha någon nordvästlig vind för då var det svårt att koma igenom. Den dagen jag gick iväg såg jag på vindkraftverken som ligger öster om hamnen att det var en ostlig kanske nordostlig vind. Men nu är där många berg och andra hinder så nere i viken var det nordvästlig vind. Det blev till att kryssa den besvärliga biten. Mot slutet av den krokiga delen skulle jag slå för att komma upp och komma runt nästa ö. Då vred vinden med så mycket att jag inte behövde slå, jag kom runt ön.

När jag närma mej Haugesund var det helt mörkt. Men här är många sjömärken och fyrar med ljus, så det blev att träna på fyrkaraktärer. Jag såg ett vitt ljus som gav tre korta blink var 5:e sekund. Jag hitta det i sjökortet och det betydde att plottern visa rätt. Lite om babord hade jag ett grönt ljus som var tänt lika länge som det var släckt. Det hitta jag också i plottern. Där framgick det också att jag gick mot farledens huvudriktning och skall ha gröna märken om babord. När jag närmar mej sundet innanför Karmö håller jag mej till den östra sidan för bara en liten bit in skall jag in mellan några öar i öster. För den skulle ligger jag rätt men det är på fel sida i leden. Passerar ett grön märke mej ljus, börja styra mot nästa gröna märke som ligger lite mer åt babord till och så upptäcker jag att jag har ett mötande fartyg. På dagen är fartyg stora när man kommer nära, på natten och när de kommer plötsligt är de mycket större. Nu låg jag inte mitt framför det och jag hade redan börjat styra undan från det men nu styrde jag lite extra. Det var mer än en timma sedan jag mötte förra fartyget och så möter jag ett här på ett smalt ställe i sundet.

Det gick fint att segla över Jären. I själva sundet mellan Egerön och fastlandet var där några passager utan någon vind där jag lyckades blya mej fram. Halva vägen in i viken där Egersund ligger gick också bra men sista biten var det stopp. Rakt motvind så jag försökte kryssa, men där är en stor älv som gör att det är motström. Hopplöst. Lyckades komma in till kajen vid den ena sidan och dra mej fram. Sista biten in till bryggan kasta jag min änterhake och drog mej in. När jag någon dag senare skulle gå ut till varvet för att lägga upp båten hade jag kommit på att motorn fungerar men det går inte att köra fram. Alltså fick jag backa dit.


Nu har jag lagt upp båten i Egersund på samma ställe som hon låg förra vintern. Jag har flugit hem och skall i vinter fundera på hur jag skall göra. Även jag börjar känna att det börjar bli dags att byta motor. Men en annan motor kostar en massa pengar och skall jag ha någon som gör det åt mej kostar det dubbelt så mycket. Nästa planerade etapp är Orkney. På vägen in till Kirkwall är där några sund med kraftiga tidvattenströmmar och de vill jag inte passera utan motor. På Shetland och Lerwick är det lättare för där är i princip inga strömmar.



2015-09-11 <-1> <+1> <+2> <top>
Veckans missöde.

 Jag lämna Askvoll för motor. Där var en mycket svag ostlig vind. Jag hade planerat att gå ner till Hardbakke, en sträcka på 25 M. En ganska kort etapp som jag borde klara på 6 timmar. När jag gått 0,5 M så stannar motorn. Jag hade kontrollerat att där var diesel i tanken men jag hällde ändå på 10 l till. Försöker lufta systemet men den bara pysser och där kommer ingen diesel. Jag bestämmer mej då för att segla tillbaks till Askvoll. Där var som sagt en svag vind så jag gjorde ungefär 1 knop. Skulle jag gått i det tempot ner till Hardbakke hade det tagit 25 timmar. Nu tala väderprognosen om att där under morgondagen ute till havs skulle blåsa upp till 21 m/s, så jag vill gärna vara i hamn till dess. På vägen tillbaks passerar jag precis utanför färgeläget, och så klart så skulle där precis då avgå en färga. Den var irriterad på mej och blåste en lång signal. Jag tänkte jag får också hjälpa till att få fart på båten, så jag blåste i seglet. Det gick fint att segla in till bryggan. Jag har gjort det många gånger förr och nu var det nästan ingen vind. När jag kom till hamnen förra gången hade jag gått in till en plats längre in på bryggan. Ekolodet hade varnat att där var grunt 2,5 m. Inget problem jag behöver bara 1,5 m. Men här är 1,5 m tidvatten och det var högvatten när jag la till. Det betyder att jag kommer ner till 1,0 m vid lågvatten och det är lite för lite. Bara att flytta ut sig till en plats längre ut på bryggan. Där var det 3,6 m djupt.

Jag visste att där inte var något fel på slangen mellan tank och filter. Pumpen arbeta men kunde inte bygga upp något tryck alltså bör det vara filtret som där är fel på. Jag satte en burk under och öppna dräneringsskruven så att jag fick tömt filtret. Tog av det gamla filtret och undra varför där inte rann mer diesel från det. Där borde vara häver från tanken, men det vara bara bra, annars hade jag haft problem. Hittills hade jag bara spillt ut några droppar diesel. Satte dit det nya filtret, öppna luftningsskruven och blåste tryck i tanken så jag fick fyllt filtret. Men det var inte tätt, det droppa inte bara utan det rann. Prova att spänna fast filtret ytterligare. Då kände jag att den skål av glas som finns på undersidan av filtret hade spruckit. Och nu var där hävert. Försöker få loss slangen från filtret för att därefter sätta en propp i slangen men den satt ordentligt fast. Till slut kom jag på att det borde gå lätt att få loss slangen från tanken, så det försökte jag och det gick bra. Vid det laget hade där runnit ut flera liter diesel ner i kölsvinet på båten.

Det var fredag men bara vid middagstid så företagen hade öppet. Gick runt till tre ställen som kunde tänkas ha ett sådant filter. Helst bara skålen. På det sista stället sa som att dom normalt inte har sådant men att där kanske fanns något på vinden. Han var upp och leta och hitta överdelen till ett sådant filter och den hade jag ingen nytta av. Jag skulle ligga kvar på lördagen för blåsvädret skulle dra förbi och därför gjorde jag paus i arbetet för att sova på saken om hur jag skulle gå vidare. Under kvällen kolla jag på nätet om det fanns och vad det skulle kosta. Jag hitta ett ställe i Bergen som hade ett helt sådant filter och dom ville ha 780 kronor för det. Jag kolla också hos Hjertmans. Dom vill ha 520 kronor och dom hade glaset löst för 180 kronor. Då känns 780 kronor lite dyrt. En möjlighet är att sätta ett inline filter i väntan på glaset. Ett sådant hade de på macken för 40 kronor. Det inhandlades och sattes på plats utan några kostigheter. Jag kunde också lufta systemet så att där var diesel ända fram till högtryckspumpen. Jag har en elektrisk länspump nere i kölsvinet. Som tur var så har jag ännu inte hunnit koppla nivåbrytaren till den. Jag lossa utloppsslangen och la ner den i en spann och pumpa. Diesel skiktar sig bra, så det går lätt att skilja från vattnet. Där blev 1,7 liter som jag hällde på plastflaskor som jag sen lämna jag på maken.

Sen detta hände har där hänt mycket mer. Jag hitta ett ställe som fyller gasflaskor och där skulle jag kunna få fyllt min 10 kg kompositflaska som har svensk anslutning. Det låg bara 2 km från en småbåtshamn, så det var bara till att ta fram cykeln och ge sig iväg. Väl där visa et sig att tuben var för gammal. Det närmsta jag kund komma var en tysk tub med en adapter till svensk standard. Köpte en sådan och lyckades med vissa besvär cykla tillbaks till båten.

På vägen dit hade motorn passat på att lägga av, men det skall jag berätta mer om nästa gång.



2015-08-19 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag har nu varit ute i nästan tre och en halv månader och har bara knappt två kvar så jag har börjat planera för avslutningen på årets segling. Trondheim blev slutpunkten i norr. Fågelvägen har jag 320 M ner till Egersund. Jag har ingen slutdatum men har tänkt mej att vara där till i början på oktober, det betyder att jag har 6 veckor på mej. I Norge finns där ett antal ställen som det sägs vara extra farligt att segla förbi. (Det finns det i alla länder). Närmast söderöver har jag Hustavika, en sträcka på 15 M som är öppen för havet. Det är etappen söder om Kristiansund. Sen har jag Statt som är likadant öppet för havet men där kan också vara havsströmmar som ställer till det. Det är så ökänt att det planeras att göras en tunnel genom halvön längst in på det smalaste stället. Där är det 1700 m brett. Jag försöker att göra lite kortare etapper varje dag som det är väder till det. Nu verkar det som jag skall kunna göra fyra etapper. Den femte blir Hustavika, men prognosen ser ut att jag får vänta lite i Kristiansund.

Just nu går jag i Trondheimsleia innanför Hitra och är på väg mot nattens hamn Stroumen på Smøla. Här är en deletapp på 24 M. Där finns ingen vind och jag har gasat på lite extra för jag har en motström på mellan 0,5 och 1 knop (golfströmmen), ändå så tar denna etapp sex timmar. Sista biten in mot Stroumen behöver man vara extra uppmärksam för där är en massa grund och tillhörande sjömärken. Jag har lagt upp en rutt genom området och där skippat många av sjömärkena (som t.ex. visar på 5 m grund) och hoppas att det skall bli en väg jag kan följa. Men nu är det lugnt så jag hinner både laga middag, dricka kaffe, författa och sola. Men skall jag hinna villa middag får jag nog vänta lite med det andra kaffet.

Utvecklingen går framåt. Jag sitter gärna i sittbrunnen i hörnet mot salongen, så att jag har stöd både av sittbrunnskanten och salongsväggen. Felet med den platsen är att på bänken sitter där en skotskena och det gör underlaget ojämnt. Nu har jag kommit på att om jag lägger skärbrädan vid sidan om skotskenan så får jag ett betydlig jämnare underlag.

Ett problem för de flesta är att när skall man ta ledigt så att man är ledig när det fina vädret kommer? Jag har löst det genom att ta ledigt i fem månader.

En del tycker att som jag skriver så har jag inget annat än problem. Visserligen har fästet till generatorn nu gått sönder så jag har blivit tvungen att plocka av den och jag har ingen möjlighet att laga det med de saker som jag har ombord. Men det är sånt som man kan leva med. Lite värre är det med att jag inte har problem med oljetrycket. När motorn är varm (efter att ha gått hårt i två timmar) så lyser oljetryckslampan trots att jag ligger på ett högt motorvarv. Det har jag nu löst genom att byta till en tjockare olja, men den lösningen känns inte bra. Jag har på nätet hittat var jag kan köpa en ny oljepump, men tyvärr så löser en ny pump inte problemet. Min fina lagring av oljepumpen har blivit uppsliten och skulle behöva byttas. Om allt är rätt gjort så skall en sådan bussning inte slitas upp på flera år. Det innebär i sin tur att allt inte är rätt gjort. Återstår att göra det rätt. Det kan jag få gjort om jag tar med mej den delen av motorn hem i vinter. Då kan jag också göra ett bättre fäste till generatorn. Just nu så känns det som att det är bara att försöka leva med problemet.



2015-07-28 <-1> <+1> <+2> <top>

Här är innanmätet från dieselfiltret som det blev stopp i. Det har använts i 25 år så man får säga att det gjort sitt.


Detta är på väg ut mot Sognefjorden. Man skulle inte tro att det skulle bli en dag med 10 timmars motorgång i hård motvind.



2015-07-21 <-1> <+1> <+2> <top>
Häromdagen gick jag under en bro med 15 m segelfri höjd. Vattnet låg 0,5 m under högvatten. Det såg ut som där var nästan 1 m fritt för antennen. Vid vatten 1 m under högvatten kan jag nog klara en 14 m bro.

Den senaste tiden har jag inte fått någon kontakt med internet. Jag använder Net1 som har samma nät i Sverige, Norge och Danmark. Dom har länge använt 3G, men nu skall man uppgradera till 4G. Jag har fått mail från dom att dom vill ha bekräftat adressen som de skall skicka det nya modemet till. Nu är jag inte intresserad av det för när jag kommer hem har jag inte längre någon användning av Net1, jag skall ju lämna Norge nästa år. Jag ringde för några veckor sedan och prata med dom och kom överens om att jag inte skall få något 4G modem och att jag säger upp mitt abonnemang till den 15:e oktober. Då har de kanske redan på några ställen bytt till 4G men det är jag medveten om. Det är självklart att om man är inne i en smal fjord med höga berg runt om så blir det problem med mottagningen, men jag hade problem över huvud taget. Jag fick i alla fall ring Net1 i Norge och de sa att där jag ligger skall allt vara ok, men de kan inte se mitt abonnemang. Jag ringer Net1 i Sverige. Jo de vill ha en adress att skicka det nya modemet och för att tvinga fram den så hade de blockerat mitt konto. När jag tala om min överenskommelse med en annan på Net1 (troligen i rummet bredvid) så förstod dom och tog bort spärren. Skönt men det har varit mycket irriterande. Detta har bl.a. gjort att jag inte har kunnat uppdatera min blogg.

Jag har haft problem med motorn. Rätt som det var medan jag körde så dog den. Typiskt symtom när dieseln tar slut. Jag hade genuan ute och segla på Fensfjorden så det vara bara att äta färdigt middan medan jag segla vidare. Jag fyllde på några liter diesel och lufta systemet. Motorn starta och gick i 4 sekunder. Jag prova då att bytta bränslefiltret men jag lyckades inte lufta systemet. Nu var det mycket svag vind men jag segla in till en brygga och förtöjde där. Under felsökningen hade jag bl.a. ute tanken och tömt den på allt. Det var mest diesel men även lite smuts. Så småningom kom jag fram till att där var stopp i slangen mellan tanken och bränslefiltret. Då var det kväll så jag övernatta vid den bryggan. När jag tog ut slangen visa det sig att där satt inlinefilter på den och det var igensatt. Slangen var redan kort så jag kunde inte bara skarva bort filtret utan fick sätta dit en ersättningsslang. Det bästa jag hitta ombord var en trädgårdsslang. Den kom på plats och jag lyckades lufta systemet. Jag provkörde motorn medan jag plocka undan. Efter 20 minuter var jag klar och jag gick fram och skulle lossa förtöjningen, då dog motorn! En trädgårdsslang är ganska tunn i godset och vid anslutningen till filtret måste den krökas ganska kraftigt. Där blev då ett veck på slangen som jag misstänker orsaka stoppet. Jag hade en kort bit bränsleslang med ett kraftigt veck och den fick jag skarvat på vid anslutningen till filtret. Men slangen är 12 mm invändigt och den rymmer väldigt mycket luft. Jag fick nog ut det mesta. Efter att jag provkört en halvtimme lämna jag bryggan. Klockan var då halv fyra. Dagen innan hade jag seglat förbi en stor marina där det finns både båttillbehör och verkstad Litlebergen. Jag tänkte gå tillbaks dit och köpa en riktig bränsleslang. Efter nästan tre timmar var där en annan segelbåt som höll på att komma ikapp och gå om mej. Då dog motorn! Jag fick stoppat den andra båten och bad om lift. Det fick jag tillbaks till den hamnen som jag lämnat dagen innan Feste. Det tog bara en halvtimma. Litlebergen ligger nästan ytterligare två timmar bort och det kunde jag inte begära att de skulle dra mej. Som jag gissa så var det bara en luftbubbla som lossat, så när jag luftat systemet så fungera motorn igen. Nu ville jag inte missa chansen att få lift för hade det inte varit en luftbubbla så hade jag haft fem timmars segling framför mej. Dagen efter gick jag för motor, och utan problem, ner till Litlebergen. Jag gick upp till båttillbehörsaffären och sa att jag behövde 3 m bränsleslang. Han försvann ut i förrådet utan att fråga om vilken tjocklek jag ville ha. Och så kom han tillbaks med 3 m 6 mm slang och det viste jag skulle bli problem att ansluta. När jag undra så framkom det att det var den enda tjocklek som dom hade. Jag fråga om de hade en nippel till bränslefiltret som passa till den slangen. Dom hade ett likadant filter, så det var lätt att testa. Men någon sådan nippel hade han inte. Han bad mej hämta den nippel som jag hade i båten och så skulle vi testa om vi inte kunde få ihop något men någon typ av övergång. Det kändes inte bra, men jag hämta min nippel. Han som hjälp mej var upptagen, så jag fick hjälp av en annan. Han insåg ganska snart att det inte skulle fungera men så kom han på att det levererades nya motorer så var där med en slang och en sådan hade dom liggandes. Den var bara 2,7 m lång så jag var väldigt tveksam. Ha kolla vad den skulle kosta och det var mer än det dubbla mot den andra. Han sa att jag fick prata med chefen (han hade hjälpt mej innan), och han sa att det var inget problem, vi bytta rakt av! Den slangen var helt rätt tjocklek för min nippel, så jag gick med på bytet. Slangen var ganska tjock i godset så den tålde skarpare böjar och därför så räckte den precis. Jag lufta systemet bl.a. genom att öppna luftningsventilen på filtret och se att där kom ren diesel när jag öka trycket i tanken. Jag provkörde en stund och allt fungera. Litlebergen är ingen gästbåtshamn, t.ex. finns där ingen toa för besökande båtar. Väderprognosen för nästa dag var inte bra. Där varnades för liten storm ute till havs. På morgonen gav jag mej i alla fall tillbaks mot Feste. Det är bara två timmar gång dit. Den fösta halvtimmen gick bra, sen stoppa motorn. Inte oväntat, man brukar inte få ut all luft, så jag lufta systemet och starta motorn igen utan problem. Men så enkelt var det inte. Efter tre till fyra minuter stanna motorn. Ner och lufta och starta igen. När man gjort det ett antal gånger får man rutin. Man hör att snart stannar motorn. Jag går ner och öppnar luckan in till motorn. Lagom att jag fått av den dör motorn. Verktyget ligger framme, så det är bara att lussa luftningsnippeln låta det pysa tills jag har ren diesel och stänga luftningen. Tillbaks med luckan. Upp och drar ner på gasen, startar motorn och ökar gasen till marschfart. Båten har hunnit sakta in till 2 knop, men jag förlorar tid. Det fick nog gjort det 30 gånger innan jag var tillbaks i Feste. Så mycket luft kan där inte vara i systemet utan det måste läcka. Här inne blev det bara liten kuling. Efter ett antal starter märker jag att kontrollampan till generatorn inte tänds. Det innebär att generatorn aldrig börjar ladda. Ytterligare problem. Medans jag vänta ut ovädret tog jag av dieselfiltret och gjorde rent packningsytorna. Skruven som sitter på toppen och håller ihop filtret har en o-ring för tätning, men där satt också en bricka vilket fördärva hela tätningen. När filtret var luftat och allt var på plats provkörde jag motorn. Den gick 6 minuter. Inte förvånad nu när jag haft av filtret så jag lufta systemet och provkörde sedan i 15 minuter utan problem. När jag väl kom iväg så var det med spänning hur länge det skulle fungera. Efter 4 timmar stanna motorn. Men det var p.g.a. att tanken var tom. Problemet med generatorn visa sig vara att sladden från kontrollampan hade lossnat från generatorn. För att komma åt den fick jag ta av generatorn, men det är bra med sådana konkreta fel.

Jag sitter och planerar den fortsatta resan de närmsta dagarna. Ibland hittar man konstiga saker på sjökortet. Jag tittar just nu på Sognefjorden. Den är drygt 1200 m djup. Där finns en 800 m djuplinje och en 1000 m linje. Mellan dessa är där markerat ett grund. Det är bara 845 m djup. Vem kan vara intresserad av en sådan uppgift?

När man lägger sig så gäller det att snabbt dra upp täcket, och är det kallt, så skall det upp över huvet. Göra ett andningshål så man inte andas in fukt under täcket. Krypa ihop för att hålla nere volymen. Se till att täcket fallit ner till madrassen bakom ryggen och ligger intill ryggen så man håller nere volymen. Har jag på mej en mössa eller om jag inte vill täcka huvet, så drar jag bara upp täcket till huvudet, men måste se till att där inte blir en glipa i nacken. Använder man sovsäck slipper man de flesta av dessa problemen men jag vill leva mer civiliserat. Jag har ett platt underlag (som oftast är still) och en 130 mm resårmadras, sånt som civilisationen kräver.


Jag låg en natt längst inne i en fjord som var markerad att där var ankarplats. Den finns också med i havneguiden och heter Fretheim. Det ligger halvvägs in i Sognefjorden. Man lägger bara ett ankare och så ligger man på svaj. Jag släpper ankaret där det var 8 m djupt men det var bara 10 m från stranden. Det var en mycket svag vind längs stranden när jag la mej där men hur går det sedan under natten? Jag släpper ut ytterligare 50 m lina och låter båten driva fram till bryggan vid den officiella badplatsen. Där la jag fast en lina så att jag inte skulle driva upp på land. Där låg en termometer i vattnet som visa 10,6 °C. På morgonen efter när jag vakna kände jag mej utsövd och tänkte att det är lika bra att göra sig i ordning. Jag titta inte på klockan, det har ingen betydelse, är jag tidig gör det inget är jag sen kan jag inte göra något åt det. När frukosten var klar och jag skulle ge mej av titta jag på klockan, den var då 7.30. Fjorden hade för övrigt en fantastisk natur där det rann ner 5 stora bäckar och några små. Och flera av dom hade fina vattenfall. Men bebyggelsen och osäkerheten med ankringen förtog idyllen. Det största vattenfallet såg ut att sluta i en lantbrukares ensilagesilos. Två andra vattenfall sluta i en landbaserad fiskodling.



2015-07-02 <-1> <+1> <+2> <top>
Segelfri höjd. När jag räknar på min båt så har jag en mast som är 12,0 m lång. Den står på däck och det är ungefär 1 m över vattenlinjen. I masttoppen har jag en antenn som är ungefär 1 m lång. Totalt skall jag behöva ha 14,0 m segelfri höjd. På den planerade rutten finns där en bro som har just det, 14 m segelfri höjd. Skall jag våga ta den? Om jag skall ta den skall jag vänta på lågvatten? Jag har gått under några broar där det sägs att det är 16 m fritt, så det vet jag fungerar, men 14 m?

Jag är nu i Bergen. Tyvärr så är staden för populär bland seglare. I en vik som går in till mitt i staden läger man till längs kajen. Det är en betong kaj där det satts gummidäck på sidan. En vanlig lösning. När man lägger till vid en sådan kaj lägger man en bräda mot däcken och sätter fendrar mellan brädan och skrovet. Nu är det bara det felet i Bergen att man har 1,1 m tidvatten. Vid högvatten ligger brädan mitt på däcket. Vid lågvatten ligger brädan 0,5 m under däcket. När sedan vattnet stiger fastnar brädan i däcken. Båtar med högre sidor kan lättare klara detta. Detta är den första platsen för året där här finns många gästbåtar. I Stavanger var vi fyra, här är det nog 100. Detta gör att jag bara en halv dag har legat direkt mot kajen, annars har jag haft en båt innanför mej, och då har den fått ta problemet. På många andra ställen är kajkanten träklädd nästan ända ner till lågvattennivån, och då kan man ligga med fendrar direkt mot den. Men Bergen är så populärt bland seglare så man behöver inte göra sig till för dom. Bäst är de ställen där man lägger till vid flytbryggor. Då tar bryggorna helt hand om problemet.


Denna bild är från Rosendal. Här ligger man vid flytbryggor. Rosendal ligger 1/3 väg in i Hardangerfjorden.



2015-06-17 <-1> <+1> <+2> <top>

Den 8:e gick jag ner om och upp i nästa fjord Skjøldfjorden. Jag gick halvvägs in i fjorden till Båtsvik som ligger vid Skjøldstroummen. Som synes på bilden är detta en helt annan typ av fjord, mer kullar längs kanten och inte mer än kanske 40 m djup.

På onsdagen när jag lämna Skjødstroummen hade plottren i datorn bra upplösning med alla prickar och öar där de skulle. Men sen kom jag till en linje där nästan alla detaljer försvann. Det var ett sjökort med en betydligt lägre upplösning. Nu var leden entydigt och väl märkt men ön som sjömärket stod på fanns inte med. Jag gick över och titta på plottren i sittbrunnen, och det var samma sak med det sjökortet. Återstod bara att plocka fram papperskorten. Och mycket riktigt, där var en skarv mellan korten och de hade olika upplösning. När jag så småningom kom till Haugesund och en båttillbehörsaffär och kontrollera deras sjökort, så visa det sig att där kommit ett nytt kort över hela det området och med den högre upplösningen. Det fick bli ett sådant. Haugesund ligger innanför Karmøya, i norr ändan av Karmsundet. Det är ett större samhälle som försöker konkurrera med Stavanger om oljeindustrin. Jag undvek att lägga mej precis utanför barerna, men där var inte mycket ljud från dom. Man ligger längs en träskodd kaj med en gångväg precis bredvid båten. Inget trevligt ställe. Men allt är relativt, det jag närmast tänker på är att ligga så längs kajen och att där inte finns alternativ gör att jag säger Haugesund inte är något trevligt ställe. Staden och allt som finns i den vill jag inte säga är otrevlig. Vågen i Stavanger var betydligt sämre. Tidvattnet är 0,5 m så där blir krav på förtöjningarna. Jag fick i alla fall varit iväg till Biltema och köpt en ny cykel. Tyvärr så var den sämre än jag befarat. Det största felet är att man sitter så lågt att man slår knäna i hakan när man cyklar. Där finns chans att jag skall få tag på en längre sadelstolpe.


Røvær ligger nästan precis väster om Haugesund och är en ögrupp där det bor 100 personer. Jag har hört många prata om platsen och den är speciell med bl.a. en mycket smal infart (10 m) och en låg bro (16 m). Troligen populär på sommaren, men nu är jag ensam gäst.

Jag låg bara en natt på Røvær och segla sedan över Sletta upp till Bølmo och hamnen Langevåg (Långa viken). Väderprognosen varna för både kraftigt regn i flera omgångar och hård sydlig vind, så jag riskera att få ligga kvar tre, fyra nätter och då hade Røvær kanske varit för litet även om de hade en mataffär. Nu kom det ett måttligt regn men där blev ingen vind.

Jag kommer ihåg att när jag låg i Farsund och prata med någon från Bergen så rekommendera dom absolut Røvær men varna för Sletta och att Espevær var bättre än Bølmo. Sedan skulle där vara skyddat vatten ända upp till Statt. Jag tänkte att det låter väl bra men var platserna ligger får jag vänta med tills jag är där. Nu är jag här att då känns det helt naturligt med berättelsen. Jag kunde in sträcka till Espevær och jag ville komma till ett större samhälle så det fick bli Bølmo. Men jag skall ju segla denna sträcka en gång till och då får det både bli Espevær, Røvær, Utsira och Kitsøy, och skippa Haugesund. Sletta är det öppna vattnet mellan Karmøy och Bølmo, en sträcka på 10 M, ungefär som Öresund, men det är Nordsjön som ligger utanför.


Felsökning på AIS:en. Om jag har den i läget att den inte skall sända sin position så får jag ner all data om andra båtar i närheten. Men den har kort räckvidd (4 M), det brukar vara mycket mer. När jag har AIS:en i normaldrift, med både mottagning och sändning av min position, så slås förbindelsen mellan AIS:en och datorn ut nästan med en gång. Min teori är att där är fel på antennen. Då borde jag få dålig mottagning (vilket jag har) och vid sändning får jag mycket radiovågor som studsar tillbaks in i sändaren och där ställer till det för andra system (slår ut USB:n). Det finns speciella instrument för att mäta hur effektiv antennen är, så kallade stående våg mätare. Ett sådant har jag inte, i alla fall inte för 150 MHz. Men om jag hade haft det, då hade jag kommit fram till att antennen är dålig, vad skulle jag gjort då? Det enklaste och som oftast ställer till problem är kontakter, och sådana har jag i båda ändan av antennkabeln. Nedanändan är kontrollerad och ok, ovanändan måste jag klättra ända upp i masttoppen för att kontrollera och det har jag inte vågat ge mej på ännu. Är kontakterna ok får jag kontroller kabeln, och för det behöver jag också upp i masttoppen. Skulle den vara kass är det inget större problem att lägga en ny utvändigt på masten. På en amatörradio mäter man ständigt den stående vågen och sätter in filer för att kompensera för fel. Detta fel är beroende av frekvensen och därför har man numera en automatisk avstämningsenhet som korrigerar detta. En sådan har jag liggandes, men den klarar inte 150 MHz.



2015-06-07 <-1> <+1> <+2> <top>
I Stavanger låg jag i en hamn som heter Vågen. Jag kom dit på lördagseftermiddan från Kvitsøy. Jag tog en enklare väg iväg från Kvitsøy, en väl markerad led åt öster. Vågen ligger mitt i centrum, ungefär som att ha förtöjt vid lilla torg i Malmö. Men här är både betydligt fler butiker och fler barer. Och dess håller på långt ut på natten, vid tvåtiden var där fortfarande fullt ljud. Under söndagen var där en stor cykeltävling som hade sin målgång precis vid det torget som ligger vid Vågen. Med tanke på avspärrningar, helikopter, följebilar, kamera- och polis- motorcyklar så var det nog en stor tävling. Men allt var borta till kvällen. Jag hade hoppats att den skulle vara lugnare, men det var den inte, lika mycket ljud som på lördagen.

På måndagseftermiddan skulle där vara en stund med lite mindre vind, och då passa jag på att gå de 0,2 M till hamnen som ligger bredvid. Mycket lugnare ställe. Jag var bered på att det skulle vara betydligt dyrare i Stavanger men i Vågen var betalautomaten avspärrad p.g.a. tävlingen, så där betala jag inget. I den andra hamnen, Norskt oljemuseums hamn, var där fungerande automat och den vill ha 200 Nkr för att ligga där plus 100 Nkr extra om man vill använda el. En fördel med hamnen var att både duschar, tvättmaskin och torktumlare var gratis, och det utnyttja jag. Jag brukar samla tvätt under en månad och när där ges tillfälle passar jag på att tvätta.


Efter att legat inblåst några dagar i Stavanger kom jag iväg i torsdags. Hittills har jag inte varit i några fjordar. Stavangers mest kända fjord är Lysefjorden och den har jag varit inne i när jag var här uppe för några år sedan. Alltså fick det bli en annan, och det blev Sandfjorden. Den ligger nordost om Stavanger. När jag la upp ruten för dagen la jag den via några smalare sund som jag hoppades skulle vara fint. Och det var det. Turen blev lite längre, 40 M, men jag hade flera alternativa hamnar längs vägen om jag skulle tröttna i förtid. Samhället Sand ligger 10 M in fjorden. Sand är centralorten i Suldals kommun. Här delar fjorden sig i två andra som är ytterligare 10 M. Men Sand fick räcka. Här säger dom att våren är sen och att det är därför där är så mycket snö på fjälltopparna runt omkring.



2015-05-27 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag fick bara tag på en telefonsvarare hos den eventuella antennreparatören, så min provisoriska lagning på antennkabeln gjordes lite bättre och nu är AIS:en igång. Onsdagen den 20 maj lämna jag Egersund. Jag hade tänkt gå redan på tisdagen men väderprognosen tala om upp till 12 m/s västlig vind. På onsdagen skulle den ha avtagit och avta ytterliggare. Jag vänta alltså till onsdagen. På vägen ut upptäckte jag att motorn larma för övertemperatur efter ungefär 20 minuters gång. Inget att göra åt, det är en segelbåt så jag fortsatte. Jag märkte också att jag lindat på för mycket lina på linan som skall reva genuan. Det kunde jag fixa under seglingen innanför Eigerøy. När jag kom ut på havet var det både blåsigt och mycket sjö. Detta var ju ändå årets första segling. Det var undanvind så jag rulla in förseglet för att det inte skulle skadas. Där har jag ändå bra fart. Efter några timmar avtog vinden och efter ytterliggare någon timme var vinden helt borta. Jag körde motor till den blev för varm och sen var det bara att vänta. Efter två timmar kom där lite vind nästan rakt framifrån men jag kunde segla och till och med sträcka. Efter 10,5 timmar kom jag fram. Jag kunde gå för motor in i Tanagers hamn, den fungerar ju i 20 minuter. För 40 M var det ändå inte så dålig tid, men med den fart jag hade i början kunde det gått betydligt snabbare.

Efter en del felsökning hitta jag att en kabel till cirkulationspumpen i sötvattenkylningen var av. Enkelt åtgärdat när felet väl var funnet. Tyvärr har jag upptäckt ett nytt fel med AIS:en. När den står i sitt normala driftsläge med sändning av båten position var 3:e minut så tappar datorn kontakten med AIS:en efter en liten stund. Bryter jag kontakten och startar om programmet så kan dom prata med varan men ganska snabbt så dör kontakten. Jag lyckades komma åt AIS:en och stänga av dess sändning och då brytts inte kontakten, så under dagen har jag seglat utan att sända min position. Behöver lite fundering innan åtgärder sätts in. Har redan någon ide.

Jag hade tänkt att gå redan på måndagen. Var upp i tid och skulle handla lite mat. Mycket var slut. På lördagen skulle jag också handlat men de stängde extra tidigt för det är helgdag på söndagen. Nu vissa det sig att måndagen var också helg. Med dåligt med mat ombord ville jag inte ge mej iväg. Väntar till tisdagen. När jag varit och handlat börja det regna och min lust att ge mej iväg försvann. Jag har ingen brådska. Men imorse kom jag iväg från Tananger.


Jag ligger nu på Kvitøy vid krysset. Det är bara 10 M från Tananger (som ligger utanför bild nere till höger) men där är en massa små öar i vägen. Jag hade igång motorn när jag lämna Tananger för att på det sättet ta lite extra höjd och komma fritt från ön utanför hamnen. Sen var det att segla. Dikt bidevind. Jag plotta i sjökortet för att se hur många öar som var i vägen. Och så klart är där en. Om jag hade kunna hålla någon grad högre hade jag sen haft ett ganska fritt vatten efter den, men det går inte, jag ligger redan dikt. Släpper några grader och går i lä om det skäret men sen måste jag gå riktigt högt en liten bit för att komma fritt från en 1 m sten. Det gick. Nästa passage kan jag släppa någon grad. Här är fritt vatten, det skäret ligger 5 minuter bort. Lugnt en stund men efter nästa skär skulle jag egentligen behövt ligga lite högre i vind än vad som är möjligt. Bara att inse att det inte går, utan jag får också ta det om lä. Nu är här öppet vatten. Jag skulle kunna falla 10 grader och ta den östra leden in till hamnen men då är den sista sjömilen rakt mot vind och motorgång. Om jag istället håller dikt vinden kan jag, om jag undviker några stenar, komma mellan några öar och komma in i hamnen söderifrån. Här är en bit med öppnare bog och jag har två landmärken som stämmer med sjökortet. När jag passerat ett skär att har en fyr på nästa ö kan jag passa på att gena lite för att få bättre vind inför nästa passage. Det går bra, men är där tillräckligt brett? Sjökortet säger att där skall vara 15 m djup och där var väl ungefär lika brett. Då kan man inte låta autopiloten styra. Högt i vind gäller det att hålla uppe farten så att man inte driver i sidledd. Men det hela gick. Jag kunde segla ända in i hamnen och där starta motorn, ta ner seglet och gå för motor in till bryggan. Hade det varit kris med motorn hade jag seglat ända in till bryggan.

Just nu tyder väderprognosen på att där både skall komma kraftigt regn och hård vind i natt. Denna hamnen är väl skyddad, så det skall inte vara något problem men när skall jag gå vidare? Kanske imorgon eftermidda. På natten till fredag förutspås mer regn. Jag kan vänta några dagar om det skulle behövas. Här finns en matbutik och jag har mat ombord. Duschen är dyr, 20 NKr för 4 minuter. I Tananger var det gratis. Planen är Stavanger nästa och där lär det vara ännu dyrare.



2015-05-17 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag fick sjösatt på fredagseftermiddan. Där hans inte med fler lager bottenfärg. På förmiddan hade jag pratat med kontoret och preliminärt kommit överens om att ligger där ytterligare en vinter. Efter sjösättningen starta motorn direkt och jag hade oljetryck. Oljetryck var väntat för där var ett nyinfettat lock.

Jag gick för motor de 0,7 M upp till marinan. Där var två svenska båtar som hjälpte mej att förtöja. Under veckan har jag nu gjort de mesta av förberedelserna till avfärd. Seglen sitter på plats, skoten är på plats. Efter ett dygns avstängd motor starta jag den och hade oljetryck direkt! Det felet är nog åtgärdat. Lite besviken på att Eigerøy Båt og Motor, som skall vara den bättre båtmotor verkstan i trakten, inte kunde åtgärda felet. Stålmarks mekaniska verkstad i Vellinge som hjälpt mej med alla delarna och med råd om hur jag skall göra, är ingen motorverkstad utan bara allmänt duktiga mekaniker. Dom är den största anledningen till att reparationen lyckats.


Så här ser botten i oljepumpen ut efter att den reparerats. Nu sitter där en mässingsbussning som lager till oljepumpen. Så här skulle konstruktionen varit från början.

Tämligen direkt när jag kommit in till centrum var jag uppe och köpte ett nytt tjockare täcke. Jag fundera på det redan i höstas, men med osäkerheten om vinterstuv så vänta jag. Det har varit mycket skönt.

Under veckan har jag nästan hela tiden varit den enda gästbåten, men i går kväll fylldes hamnen. Alla som har båt och inte bor i centrum vill vara nära aktiviteterna och har därför kommit in till hamnen.

Jag har gjort lite felsökning på AIS:en. Felet är i kabeln mellan AIS boxen och GPS antennen. Den har jag tidigare kortat betydligt för att på det sättet få bort eventuella fel, men där är fortfarande avbrott mellan boxen och kap-stället. Har också provat att (provisoriskt) koppla antennen direkt till boxen. Då fungerar GPS:en i ASI:en. Skall se om jag kan få tag på en sådan kontakt så att jag får en snygg reparation.

Nu väntar jag på ett lämpligt väder för att segla norrut, närmast till Tananger. Imorgon är vindriktningen bra men lite för hårt. Hoppas på tisdag.



2015-05-07 <-1> <+1> <+2> <top>
Nu är jag tillbaks i båten. Jag gick hemmaifrån kvart i nio på tisdags morgonen. Bussen var i tid till Hyllie, men tåget var tjugo minuter försenat. Jag kunde alltså tagit en senare buss. Nu hade jag tidsmarginal så jag han fint med flyget från Kastrup 11.55. Det var lite tidigt till Stavanger, så jag han äta lite på flygplatsen innan bussen gick till Bryne. Där var schemat att jag skulle vänta 15 minuter. Dom tågen går en gång i halvtimmen. Det tåget var 50 minuter försenat, så jag behövde bara vänta i fem minuter på föregående tåg. På stationen i Egersund fanns en ledig taxi. Trots att jag tre gånger under resan sa att jag skulle till Eigerøy båt och motor, så körde han fel. Jag kom ändå hit vid halv fyra. Dom hade flyttat båten, med det hade de förvarnat om. Nu står hon närmre klippväggen och bättre skydda. Biminitaket satt kvar som det skulle utan några skador. Inne i båten hade där kommit mer fukt än vad torrbollarna klara, dessa var helt smälta. Det hade också kommit lite mögel. Tämligen direkt fick jag hämtat ut mina tre packet med segel och sittbrunnskapell. På kvällen satt jag upp det mesta av kapellet. Jag hade ju också tagit ner vindskydden som sitter mellan mantåget och däckskanten. Det är bundit med en massa linor. Värmefläkten var oturligt placerad och hade fått vatten i sig. Jag sköljde av den med sökvatten. Fick också dragit upp en kabel med 230 V. Sent under kvällen kom där en kraftig regnskur som gjorde att jordfelsbrytaren löste ut, och det regna så mycket så jag ville inte gå ut och återställa den. På flyget hit blev margarinet stoppat i säkerhetskontrollen. Jag han gå upp till mataffären som finns här på ön och köpt både margarin och mjölk. På natten var det riktigt kallt (jag är inte van ännu), så jag fick ha både mössa och en extra filt.

Under onsdagen regna det från och till under hela dagen. Jag hade planerat att måla botten, i alla fall rodret, det blev inte bra i fjor. Till frukost hade jag tänkt att, som vanligt, ät havregrynsgröt. Där fanns ett påbörjat packet i skåpet. Jag mätte upp gryn och vatten och satte in det i mikrovågsugnen. Det kändes lite tunn, så jag skulle ta lite mer gryn. Då ser jag att hela det övre skiktet i paketen är blå/grön av mögel. Jag fick ta av ganska mycket innan jag kom ner till nästan rätt färg. Det blev inget målande p.g.a. regnet men jag fick upp alla delarna av sittbrunnskapellet. Och jag fick igång det före detta dränkta värmefläkten. Skönt. Under dagen kom både datorn och modemet igång. I datorn har jag lagt upp en ny loggbok för 2015. Under natten tycker jag att fläkten burrar för mycket, så då får den vara ifrån.

Under dagen har jag reparerat oljepumpen. Alla steg var genomtänkta flera gånger och dessa gick bra. Giggen och brotschen fungera som de skulle. Den minsta bussningen (och som skulle vara rätt storlek) passa fint. Fick knacka lätt med en plasthammare. Sen kom problemet. När jag satte i den inre rotorn, fick jag inte in den tillräckligt. Den stack ut nästan 1 mm. Efteråt är det klart att den skulle vara lite kortare, det hade ändå fungerat bra, men det hade vi inte tänkt på. Efter en kaffepaus med funderande satte jag tillbaks giggen, tog ett 9,0 mm borr (som bussningens ytterdiameter) och vred runt borret ett varv för hand. Då gick den yttersta biten av bussningen bort. Sen passa hela pumpen fint. Det känns som detta skall fungera, i alla fall bättre än de tidigare försöken. Jag vill inte provköra motorn utan vatten, så den riktiga testen får vänta. Det pratas om sjösättning imorgon. Jag vill gärna i, så under kvällen har jag målat ett lager bottenfärg på rodret. Tänkte lägga på ett lager till imorgon.



2015-01-19 <-1> <+1> <+2> <top>
105 dagar kvar till starten av årets resa. Jag har bokat en flygbiljett tisdagen den 5:e maj mellan Köpenhamn och Stavanger. Det blev direktflyget med SAS. Det landar lite efter ett på dagen och sen tar det drygt en timme att komma ner till Egersund. Om jag väntar en dryg timme kan jag åka buss de tre kilometrarna ut till varvet, men jag vill nog inte vänta en timme så det får nog bli taxi. Då bör där fortfarande finnas folk på varvet när jag kommer ut till båten. Det är skönt om jag kan få ut och sätta på sittbrunnskappellet för natten. Jag planerar att ha med mej lite bröd, smör och ost, mjölk och kaffe finns kvar i båten. Där finns en lite affär ute på Eigeröya mindre än en kilometer bort så jag får gå dit på onsdagen och proviantera.

Jag måste bottenmåla rodret, tvätta av båten och vaxa skrovet innan jag sjösätter. Men det stora jobbet är att laga motorn. Fungerar min plan, går det snabbt, men hur gör jag annars? Motorreparationen kan vänta till efter sjösättningen om det behövs. Jag hoppas på att komma i vattnet innan lördagen den 9:e maj. Jag har tagit av alla skot, block och övriga linor från däck. Det är tomt. Detta måste jag sätta tillbaks innan jag ger mej iväg. Jag får nog köra in till centrum och proviantera lite bättre, men det bör inte ta så lång tid. När vädret är ok seglar jag upp till Tananger. Nordväst om Eigeröya finns en fin skyddad ”naturhamn”. Man kan lägga sig längs träbryggor, där finns torrdass och den ligger bra till för färd norrut. Längs Jearen är där inga bra hamnar, så Tananger, som ligger 30 M norrut, blir nästa naturliga stopp. Tananger ligger på utsidan av den halvö som Stavanger också ligger på. Tyvärr så är dåligt med mataffärer.

Jag måste senast i mitten på juli skicka in papper till norska tullen om var jag skall övervintra båten nästa vinter, inklusive ett papper från det varvet. Tanken, för tillfället, är att jag preliminär boka vinterupplägget på samma ställe som jag legat denna vinter. Då kan jag få nödvändiga papper från dom. Det är inte fel att ligga i Egersund inför nästa års segling över till Orkney. Skulle något hänga upp sig på turen och jag istället hamnar i Trondheim så skickar jag in korrigeringsuppgifter till tullen. Tullen begär bara att man skickat in pappren innan man lämnar Norge, inte att man får det godkänt, och två år skall vara helt ok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar